Hälften av de som svarat på en undersökning från eDigitalResearch säger att deras val av semester inspireras av familj och vänner. Att använda sociala media på ett bra sätt för att via sina kunder "sprida budskapet" är utan tvekan en framgångsfaktor.
Enligt "eTravel Benchmark" missar man dock i väldigt hög grad att ge kunderna möjligheterna att "dela" produkten man hittat med sina vänner. Ofta finns inte möjligheten alls, i andra fall saknas tydlig logik eller konsekvens i hur knappar ser ut och är placerade, vilket drar ner frekvensen.
Man kan också se en tydlig trend att fler reseföretag öppnar upp kommunikation som live help och kundchats samt länkar till egna sociala media sidor för kundsupport, t ex egen facebook sida eller twitter, vilket givetvis kräver en betydligt större insats.
Oavsett ambitionsnivå bör man se till att "de enkla" lösningarna funkar, som dessutom mer eller mindre sköter sig själva. Dvs se till att kunderna kan dela ut informationen till sina kontakter på ett enkelt och tydligt sätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar