Enligt Rob Torres, VD för Google Travel visar de senaste undersökningarna att SÖK ökat i betydelse för reseplanering och passerat online resebyråerna i betydelse. 64% av privatresenärer använde SÖK för att planera sin resa och en ännu högre andel av affärsresenärerna.
När Google jobbar med att förbättra funktion är "speed" högsta prioritet, man vill också utveckla "Travel Search" att bli intelligentare och att i högre grad kunna inspirera i valet av resande.
Google pekar också på att det effektivaste sättet att nå ut kan vara att annonsera, det stöder även organisk sökning av t ex varumärken och produkter. Det kommer också nya möjligheter som t ex "Ad Sitelinks". Sökning av information från Travel reviews, bloggar mm är allt värdefullare och underlättas av nya funktioner i Google Search.
Betr. mobilutveckling och Smartphones sker också mycket. Några exempel är utveckling som gjorts främst för Android telefoner, som t ex Voice Search, "Goggles" där man kan ta en bild av t ex en sevärdhet och direkt få tillbaka sökresultat om bilden. Lokalisering via GPS kopplat med frågor, "närmaste bra restauranger" osv., Street View.. det kommer att hända mycket framöver med nyttiga och smarta funktioner.
Det finns all anledning att följa utvecklingen och se hur man som aktör i resebranschen ska agera för att dra största möjliga nytta av alla nya möjligheter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar